segunda-feira, fevereiro 13, 2023

“Written laws are like cobwebs. They catch, it is true, the weak and poor, but are easily destroyed by the rich and powerful.” (Anacharsis)

“Written laws are like cobwebs. They catch, it is true, the weak and poor, but are easily destroyed by the rich and powerful.” (Anacharsis) Put that way, when we say that laws are like cobwebs, we tend to forget a crucial little word in the original, "writings." And it is central to the whole context, because it demonstrates that the expression that Anacharsis used did not intend to criticize the spirit of the laws, but the fact that they were placed in a written, static form, which - falsely - one would like to assume that it serves to everyone. What is fake. If a law is static, if it is written in the proverbial stone, it is purely human and, as such, it will have the flaws worthy of all human beings. Someone with enough money or power will know how to get around them, it's like a stone that finds in its path the product of a spider's hard work - this one can catch small flies, of course, but nothing can against heavier things. Reality is as it is and not as we wish it to be! In these times now, we have to be aware that we suffer from a cognitive bias, we like reality to fit what we think and we let ourselves be carried away by advertising that seems to confirm our beliefs. There are those who say that we only realize reality when it is too late, as Mahatma Gandhi said: “The seven capital sins responsible for social injustices are: wealth without work; unscrupulous pleasures; knowledge without wisdom; trade without morals; politics without idealism; religion without sacrifice and science without humanism.” In other terms for those awake, tomorrow was a certainty they didn't even think about; just as it was for sleepers before they went into sleep and today? Making our own the words of Plato, "laws exist to fetter the weak to the desires of the strong". Laws are like cobwebs, without any real doubt, because they do not have equal power over the weak and the strong. While none of this contributes in the least to the relief or comfort of those who suffer, I feel a little more human in doing so. And it is urgent to do so. Against indifference. The truth is that Pascal already said that: “A peaceful indifference is the wisest of virtues. “Which brings us to a realization in the words of Martin Luther King.” What scares me is not the actions and screams of the bad people, but the indifference and silence of the good people.”

“As leis escritas são como teias de aranha. Apanham, é verdade, os fracos e pobres, mas são facilmente destruídas pelos ricos e poderosos.”( Anacársis)

“As leis escritas são como teias de aranha. Apanham, é verdade, os fracos e pobres, mas são facilmente destruídas pelos ricos e poderosos.”( Anacársis) Posto assim, quando dizemos que as leis são como teias de aranha, tendemos a esquecer uma pequena palavra crucial no original, "escritas". E ela é fulcral para todo o contexto, porque demonstra que a expressão que Anacársis usou não criticar pretendia o espírito das leis, mas sim o facto de elas serem colocadas numa forma escrita, estática, que - falsamente - se gostaria de supor que serve para toda a gente. O que é falso. Se uma lei é estática, se está escrita na proverbial pedra, é puramente humana e, como tal, terá as falhas dignas de todos os seres humanos. Alguém com dinheiro ou poder suficiente saberá como as contornar, é como uma pedra que encontra no seu caminho o produto do trabalho árduo de uma aranha - este consegue apanhar pequenas moscas, claro está, mas nada pode contra coisas mais pesadas. A realidade é como é e não como nós desejamos que seja! Nestes tempos de agora, temos que ter a noção de que sofremos de uma enviesamento cognitivo, gostamos que a realidade se adeque ao que pensamos e deixamo-nos levar pela propaganda que parece confirmar as nossas crenças. Há quem diga que nós só nos apercebemos da realidade quando é demasiado tarde, como disse Mahatma Gandhi :“ Os sete pecados capitais responsáveis pelas injustiças sociais são: riqueza sem trabalho; prazeres sem escrúpulos; conhecimento sem sabedoria; comércio sem moral; política sem idealismo; religião sem sacrifício e ciência sem humanismo.” Noutros temos para os acordados, o amanhã era uma certeza em que nem sequer pensavam; assim como o era para os adormecidos antes de embarcarem no sono e nos tempos de hoje? Fazendo nossas as palavras de Platão, "as leis existem para agrilhoar os fracos aos desejos dos fortes". As leis são como teias de aranha, sem qualquer dúvida real, porque não têm um mesmo poder para com os fracos e os fortes. Ainda que nada disto contribua minimamente para o alívio ou conforto dos que sofrem, sinto-me um pouco mais humano ao fazê-lo. E é urgente fazê-lo. Contra a indiferença. A verdade é que já Pascal disse que:” Uma indiferença pacífica é a mais sábia das virtudes. “ O que nos leva a ter a uma percepção nas palavras de Martin Luther King.” O que me assusta não são as ações e os gritos das pessoas más, mas a indiferença e o silêncio das pessoas boas.”